Internet Marketing

Internet marketing is een vak apart. Laat ons zeggen dat je voor Online succes echte specialisten nodig hebt. We kennen allemaal de succesverhalen over internet marketing goeroes die maandelijks bakken met geld naar binnen harken op de automatische piloot.

Internet Marketing | Succesfactoren

Alles wat ze aanraken lijkt te veranderen in goud en daarnaast hebben ze ook alle tijd om te genieten van de geneugten des levens.

Het goede nieuws is dat ze echt bestaan en meestal niet beschikken over universitaire diploma’s of een of andere zeldzame persoonlijke eigenschap. In tegenstelling tot wat veel mensen denken hebben ze ook geen toegang tot allerlei geheime informatiebronnen of beschikken over de “heilige graal” van Internet marketing.

Alles wat er nodig is om succesvol te worden in internet marketing is in ruime mate en meestal gratis toegankelijk voor iedereen.

Dat is echter tevens ook een valkuil voor het gros van de mensen. Er is zo veel informatie voor handen, cursussen te downloaden, seminars te bezoeken, filmpjes te bekijken en boeken te lezen die men allemaal wil absorberen en toepassen, dat er een moment van verzadiging optreedt en men overweldigd raakt door informatie. Het hoofd zit zo vol met kennis en informatie dat juist de meest kritische succesfactor, focus, ontbreekt.

Focus is wat alle echt succesvolle marketingtijgers onderscheidt van hun minder succesvolle collega’s.

Dit geldt overigens niet alleen voor ons vakgebied, maar kom je tegen in de hele maatschappij. Focus maakt het mogelijk te presteren op alle gebieden. Het onderscheidt de topsporters van de middelmaat.

Geloof me,  ik ben ervaringsdeskundige, ook ik heb (te)veel tijd en geld verspild aan marketingcursussen, seminars, software, boeken, boeken en nog eens boeken. Honderden ideeën door het hoofd, collegeblokken vol aantekeningen en toch geen noemenswaardige resultaten behalen met de eerste schreden op het IM pad.

Vervolgens slaat de twijfel toe, ben ik hier wel geschikt voor? Dit is waarom menig marketeer in de dop zijn notebook aan de wilgen hangt en de pijp aan Maarten geeft. De echte doorzetters worden vaak uiteindelijk alsnog in meer of mindere mate succesvol, omdat ze uiteindelijk gaan inzien wat de toppers in het vak al weten en toepassen.

Wat had ik graag geweten wat ik nu weet toen ik een half jaar geleden begon met mijn eerste stapjes in IM! Waarom kwam ik dit blog niet eerder tegen? Oh ja, dat komt omdat ik toen nog niet gestart was met Eloquent…..

Ik hoor jullie vragen:  “Maar hoe zou je het dan aangepakt hebben? ” Goede vraag inderdaad en dat ga ik kort en krachtig hieronder uiteenzetten.

Wanneer je echt gegarandeerd succes in de internet marketing wilt hebben zul je moeten houden aan de volgende 7 simpele regels:

  1. Richt je op een vaste marketingstrategie en blijf hierop gefocust. – Volg net zo lang seminars, lees net zo lang online cursussen en marketingboeken totdat je er een gevonden hebt, die goed bij je past. Maak je de strategie zo snel mogelijk eigen en blijf volhardend deze strategie toepassen. Laat je niet meer afleiden door alternatieven, nieuwe hypes en andere ruis.
  2. Stoot niet-winstgevende projecten af en houd de winstgevende vast. – Een veel gemaakte fout is om te lang vast te houden aan een project wat geen geld oplevert. Neem je verlies en start het volgende project en blijf dit proces herhalen. Uiteindelijk draait internet marketing om geld verdienen en te vaak blijven marketeers zichzelf en anderen voor de gek houden en vasthouden aan niets opleverende projecten.
  3. Hanteer de “60 seconden regel.” – Neem continu alle dagelijkse beslissingen in je leven binnen 60 seconden. Oefen hiermee en pas dit altijd toe. Of je nu eten bestelt in een restaurant, of je handtekening onder een offerte moet zetten. Het is niet te geloven hoeveel tijd mensen kwijt zijn aan twijfelen en dralen en uiteindelijk geen actie ondernemen. Je bekwaamt jezelf in het continu in actie komen en het wordt zodoende een tweede natuur. Om geld te verdienen is in actie komen altijd beter dan twijfelen.
  4. Doe net een beetje meer dan de meute. – Kiezen voor de makkelijkste verdienmodellen, het zogenaamde laaghangende fruit heeft een lage drempel en dat is precies de reden dat je veel meer concurrentie hebt en minder zult converteren. Juist door net dat beetje extra te doen zorgt dat je de meeste concurrenten een stap voorblijft en dus een hogere conversie scoort. Dat is bijvoorbeeld de reden dat video marketing zo goed converteert, het is net dat beetje extra effort, waardoor je het jezelf uiteindelijk makkelijker maakt.
  5. Niet wat je kent, maar wie je kent. – Een waarheid als een koe. Overschat nooit de waarde van kennis en informatie en onderschat niet de waarde van je netwerk. Mensen zijn je belangrijkste assets. In plaats van je tijd te verdoen met nog meer kennis vergaren kun je beter contact maken met mensen en bouwen aan je netwerk. De beste manier om mensen aan je te binden is om ze iets waardevols te geven, zoals nuttig advies in een weblog , in plaats van meteen iets van ze te vragen.
  6. Hou het simpel. – Je business model moet op de achterkant van een bierviltje passen. Geen ingewikkelde concepten, die ver van jezelf afstaan. Gewoon een flow van acties, die je met een vaste frequentie uitvoert. Bijvoorbeeld elke 14 dagen een nieuwe affiliate website lanceren, promoten met artikel- en videomarketing, etc…
  7. Blijf dicht bij jezelf. – Waarom helemaal van scratch beginnen met een niche waar je geen enkele affiniteit mee hebt, maar toevallig hot is? Iedereen heeft wel bepaalde interesses en kennisgebieden waar hij of zij zonder research een internet concept mee kan starten. Gebruik die voorsprong en ga niet proberen je een totaal nieuw kennisgebied eigen te maken.

Steeds als ik zelf even in een dip dreig te geraken, overweldigd raak door teveel informatie of twijfel aan een nieuw project pak ik even deze 7 regels erbij en dat helpt me enorm om weer gefocust te raken. Ik kan nog boeken vol schrijven over internet marketing, gelardeerd met praktijkvoorbeelden,  maar voor nu is het goed om deze punten je eigen te maken en toe te passen