
In onze digitale wereld duiken om de zoveel tijd nieuwe social media kanalen op. Waarschijnlijk ben je wel bekend met de meeste social media zoals Facebook, we kunnen er vaak namelijk niet om heen.
Per dag besteden we veel tijd op onze mobiele telefoon. We maken er onze afspraken op, houden contact met elkaar en gebruiken het als camera om onvergetelijke momenten vast te leggen. Daarbij bieden smartphones doorgaans een hoop entertainment. Bijvoorbeeld door middel van games of via mobiele apps zoals die van bet777.be. Maar een van de grootste vormen van vermaak op onze smartphones is toch wel social media. In het volgende artikel bespreken we de meest populaire social media kanalen van het moment.
We beginnen met een bekende, Facebook is verreweg het grootste social media platform. Je kunt een zakelijke pagina gebruiken voor het plaatsen van nieuwsberichten, links naar je website, foto’s en video’s en handige informatie zoals je openingstijden. Daarbij kunnen bezoekers een recensie achterlaten. Ook wordt Facebook Messenger doorgaans door bedrijven gebruikt als contactmiddel.
Een ander social media platform wat al geruime tijd gebruikt wordt is Twitter. Via Twitter worden korte updates gedeeld, je hebt slechts 140 tekens om je bericht te typen. Bij het plaatsen van tweets is het de kunst om een pakkend en opvallend berichtje te schrijven dat de aandacht van de lezer pakt.
Dit is het platform voor het delen van foto’s en video’s. Door het gebruik van Instagram kan een bedrijf zijn bekendheid vergroten en updates delen met volgers. Instagram is een ideaal platform voor een kijkje achter de schermen en voor interactie met consumenten.
Snapchat
Het volgende social media platform is vooral geliefd onder de jongeren. Het is voor bedrijven vaak niet het meest interessante platform, want het is bedoeld voor speelse content. Bij Snapchat kunnen bedrijven foto’s of video’s op hun verhaal plaatsen die 24 uur zichtbaar blijven. Het is bedoeld voor een korte boodschap, daarbij is Snapchat voornamelijk bedoeld voor de lol en niet voor al te serieuze updates.
Tiktok
Een van de snelst groeiende social media platformen van dit moment is Tiktok. Door velen wordt Tiktok gezien als een tegenhanger van Instagram, omdat de platformen veel van elkaar weg hebben. Echter is Instagram ten eerste een photo-sharing app terwijl je op Tiktok alleen video’s kunt delen. Aangezien het platform redelijk nieuw is, wordt het nog niet overspoeld door advertenties zoals de andere social media kanalen.
YouTube
Voor het uploaden van langere video’s moet je op YouTube zijn. Dit enorme platform trekt dagelijks veel bezoekers en het is voor bedrijven een ideaal platform voor het delen van een visuele boodschap.
‘The place for business’, LinkedIn is waar zakelijke updates geplaatst worden. Het doel van LinkedIn is netwerken, hier kun je terecht voor het zoeken van nieuwe klanten of potentiële opdrachtgevers. Zo wordt het platform doorgaans gebruikt voor vacatures. Ook laten gebruikers graag weten wanneer ze een nieuwe baan hebben, of welke prestaties ze hebben behaald op het gebied van hun carrière of studie.
Dit is een zeer visueel social media platform waarbij het gaat om het creëren van online prikborden. Op deze prikborden vind je doorgaans inspiratie of producten die de gebruikers graag zouden willen hebben. Daarom is Pinterest onder andere ideaal voor webwinkels, bijvoorbeeld voor het plaatsen van productfoto’s. Daarnaast kunnen design bureaus hun ontwerpen delen en daarmee nieuwe klanten trekken.
Tumblr
Waarschijnlijk het minst bekende social media platform in ons rijtje, Tumblr is eigenlijk alleen geschikt voor bepaalde merken. We kunnen Tumblr onderscheiden als een blog- en social media platform. Verder zal het wat tijd kosten om de cultuur van Tumblr te begrijpen. Er wordt vooral veel gebruik gemaakt van memes, en hiervoor moet je wel de achterliggende gedachten snappen. Kortom , je moet vloeiend internettaal spreken, ande